HAVENGLER
"Havengler er uten et narrativ.
Den er dønninger som slår innover stranda der du ligger,
den lar stadig nye historier skylle over deg...
Den er dønninger som slår innover stranda der du ligger,
den lar stadig nye historier skylle over deg...
En
viktig aktør i forestillingen er Nina Ossavy og Marius Kolbenstvedts
lille datter, Alma.
Hun representerer framtidshåpet;
den som skal finne nye løsninger og reparere feil vi har gjort.
Barnestemmer lyder over PA-anlegget:
”Menneskene vet ikke så mye lenger.
De har glemt hvordan de skal oppføre seg”.
Hun representerer framtidshåpet;
den som skal finne nye løsninger og reparere feil vi har gjort.
Barnestemmer lyder over PA-anlegget:
”Menneskene vet ikke så mye lenger.
De har glemt hvordan de skal oppføre seg”.
DARK MOUNTAIN
" Vekslingen mellom film og live skuespill, mellom et privat og et
offentlige perspektiv,
mellom tekst, musikk og bevegelse og mellom de ulike etasjene,
skaper en på-kanten-dynamikk som preges av sorg, raseri, ettertenksomhet og humor.
Til tider slår det over i ren magi""
mellom tekst, musikk og bevegelse og mellom de ulike etasjene,
skaper en på-kanten-dynamikk som preges av sorg, raseri, ettertenksomhet og humor.
Til tider slår det over i ren magi""
"Teaterversjonen utfolder seg i en finstemt veksling mellom utdrag fra intervjuene,
utdrag fra filmen Veien tilbake (regi: Thorkil Evan Nielsen), og monologer fremført av skuespillerne på scenen iført nær arketypiske kostymer: Kaninen (Kari Onstad), brunbjørnen (Nina Ossavy), ridderen (Marius Kolbenstvedt) og birøkteren (Henning Farner)"
utdrag fra filmen Veien tilbake (regi: Thorkil Evan Nielsen), og monologer fremført av skuespillerne på scenen iført nær arketypiske kostymer: Kaninen (Kari Onstad), brunbjørnen (Nina Ossavy), ridderen (Marius Kolbenstvedt) og birøkteren (Henning Farner)"
OM KRISETRILOGIEN
"Å flytte arbeidet ut fra den mørke teatersalen
og inn på gata eller på kommunestyremøter har vært befriende.
Det å erkjenne hvordan våre fortellinger har ført oss i en retning vekk fra naturen
og hvordan dette skader alt levende.
Hva gjør vi når fortellingene våre svikter?"
og inn på gata eller på kommunestyremøter har vært befriende.
Det å erkjenne hvordan våre fortellinger har ført oss i en retning vekk fra naturen
og hvordan dette skader alt levende.
Hva gjør vi når fortellingene våre svikter?"
NY TID
"Hvordan kan så kunsten og
kunstneren spille en avgjørende rolle
for utviklingen av en bærekraftig fremtid?
Selv om kunsten i seg selv ikke er så til stede på konferansen som man kanskje kunne ønske seg,
er en av hovedinnlederne en markant kunstner:
Frances Whitehead er professor ved kunstakademiet i Chicago
og har jobbet med kunst i og for den urbane offentligheten i over 30 år,
nærmere bestemt med «Civic Art», som hun selv kaller det.
for utviklingen av en bærekraftig fremtid?
Selv om kunsten i seg selv ikke er så til stede på konferansen som man kanskje kunne ønske seg,
er en av hovedinnlederne en markant kunstner:
Frances Whitehead er professor ved kunstakademiet i Chicago
og har jobbet med kunst i og for den urbane offentligheten i over 30 år,
nærmere bestemt med «Civic Art», som hun selv kaller det.
STILL IN SILENCE
«Still
in Silence har tatt det politiske teater til et nytt nivå med en
sjokkerende, åpnende, dialektisk og utforskende forestilling som griper
inn i det virkelige livet”.
"Med skuespillet til Ossavy & Kolbenstvedt blir fokus satt på en alvorlig og viktig sak.
Jeg håper de blir hørt, for jeg ble i hvertfall engasjert etter å ha sett stykket"
"Med
Still in Silence utforsker Nina Ossavy og Marius Kolbenstvedt
måter å lage politisk teater på og dermed betingelsene for å ytre seg".
måter å lage politisk teater på og dermed betingelsene for å ytre seg".
"Kolbenstvedt og Ossavys prosjekt "Still in silence"
er et dokumentarbasert scenisk verk om en varsler.
PÅ 1990-tallet varslet den norske FN-ansatte biologen Baard Johannessen
UD om storstilt korrupsjon mellom FN-ansatte
og internasjonale firmaer som leverte sprøytemidler
til bekjempelse av insektproblemer i utviklingsland"
er et dokumentarbasert scenisk verk om en varsler.
PÅ 1990-tallet varslet den norske FN-ansatte biologen Baard Johannessen
UD om storstilt korrupsjon mellom FN-ansatte
og internasjonale firmaer som leverte sprøytemidler
til bekjempelse av insektproblemer i utviklingsland"
Forhåndsomtale - fra Dagsavisen
BIOS
"Man går ikke uberørt hen i natten
etter en forestilling av et slikt format,
som også inkluderer et meget klarrøstet engagsjert kor i sjarmerende side blomsterkjoler,
en vemodig strengesolist, rystende statistiske data, og et scenisk ensemble nærvær av de få"j
som også inkluderer et meget klarrøstet engagsjert kor i sjarmerende side blomsterkjoler,
en vemodig strengesolist, rystende statistiske data, og et scenisk ensemble nærvær av de få"j
"Det
personlige engasjementet oppleves smittende
i den grad at man kommer ut av salen med ønske om å bruke livet sitt på noe viktig.
Samtidig er det lett å føle apati med problemenes enorme omfang.
Det gamle slagordet "Tenkt globalt, handle lokalt" gjør seg gjeldende i det som blir forestillingens lyseste punkt nemlig avslutningsfilmen hvor Nina Ossayv
en vakker smilende sommerdag får seg sin egen bikube"
i den grad at man kommer ut av salen med ønske om å bruke livet sitt på noe viktig.
Samtidig er det lett å føle apati med problemenes enorme omfang.
Det gamle slagordet "Tenkt globalt, handle lokalt" gjør seg gjeldende i det som blir forestillingens lyseste punkt nemlig avslutningsfilmen hvor Nina Ossayv
en vakker smilende sommerdag får seg sin egen bikube"
SOM FABULA RASA- scenekunst for barn og unge
Kameratklubben
ISTIALIA
VERAS VINDUER
FAKTA MORGANA
EVILUTION - Fra Forskning.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar